Τελευταία Άρθρα

Θησαυρός των Σιφνίων. Λεπτομέρεια από τη σκηνή της γιαγαντομαχίας. Γύρω στα 525 π.Χ. Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών. Treasure of the Siphnians. Detail from the scene of the crackdown. Around 525 BC Archaeological Museum of Delphi.

Ο Αριστοτέλης και η αναζήτηση της αρετής

Όλες οι αρετές έχουν ως βάση τη μεσότητα. Πρέπει να είναι κανείς ανδρείος, αλλά όχι θρασύς. Δεν είναι σωστό να γίνεται κανείς έρμαιο των ηδονών, αλλά δεν πρέπει και να στερεί από τον εαυτό του («σαν αγροίκος») τις απολαύσεις της ζωής.

Διαβάστε περισσότερα ›
Κρίστοφερ Χίτσενς – Κάνει η θρησκεία τον άνθρωπο καλύτερο;

Κρίστοφερ Χίτσενς – Κάνει η θρησκεία τον άνθρωπο καλύτερο;

Απόσπασμα από το εξαντλημένο βιβλίο «Ο θεός δεν είναι μεγάλος»

Διαβάστε περισσότερα ›
Μικρογραφία στο χειρόγραφο «Σκυλίτζης της Μαδρίτης»

Ελληνορωσικές σχέσεις επί του Βασιλείου Β’. Κωνσταντίνος Η’.

Ούτως επί του Βασιλείου Β’ από της Κάτω Ιταλίας και από των μυχών του Αδρίου και των οχθών του άνω Δανουβίου μέχρι Καυκάσου και Κασπίας και Ευφράτου το Ελληνικόν κράτος ανεκτήσατο την προτέραν αυτού δύναμιν και κυριότητα, προ πάντων δε ανύψωσε την ηθικήν αυτού αίγλην και γοητείαν.

Διαβάστε περισσότερα ›
Wilhelm von Kaulbach – The battle of Salamis

Ηρόδοτος – Ο χρησμός της Πυθίας για το ξύλινο τείχος και ο Θεμιστοκλής

«…ο παντεπόπτης Δίας θα δώσει στην Τριτογενή ξύλινο τείχος, το μόνο απόρθητο, σωτήριο για σε και τα παιδιά σου…»

Διαβάστε περισσότερα ›
Ένα τσιγγάνικο παραμύθι

Ένα τσιγγάνικο παραμύθι

«Οι γύφτοι είναι ο μοναδικός λαός της οικουμένης που δεν έχει παραμύθια τυποποιημένα γνωστά στην υπόλοιπη ανθρωπότητα.»

Διαβάστε περισσότερα ›
Γράμμα του Ράινερ Μαρία Ρίλκε για τον Σεζάν

Γράμμα του Ράινερ Μαρία Ρίλκε για τον Σεζάν

Γράμμα του Ράινερ Μαρία Ρίλκε για τον Σεζάν Το γράμμα αυτό περιλαμβάνεται στη συλλογή Γράμματα για τον Cezanne του Rainer Maria Rilke, σε μετάφραση Κωνσταντίνας Ψαρρού, από τις εκδόσεις Ροές, 2000. Όταν ο Ρίλκε επισκέφτηκε την έκθεση του ακόμα άγνωστου […]

Διαβάστε περισσότερα ›
1939: Gone With the Wind

Παν. Κονδύλης: Η κινηματογραφική τέχνη

[Η κινηματογραφική τέχνη] Κείμενο: Παναγιώτης Κονδύλης Η κινηματογραφική τέχνη δεν είχε πίσω της κάποια παράδοση κι έτσι δεν βρέθηκε υποχρεωμένη να ορίσει τον εαυτή της σε αντίθεση με μιά τέτοια (οι εύλογες και συνήθεις στην εποχή τους συγκρίσεις με το […]

Διαβάστε περισσότερα ›
Έθιμα βαρβάρων από τις αφηγήσεις του Ηρόδοτου

Έθιμα βαρβάρων από τις αφηγήσεις του Ηρόδοτου

Έθιμα βαρβάρων από τις αφηγήσεις του Ηρόδοτου (αποσπάσματα) Ο Ηρόδοτος είδε και άκουσε για τα έθιμα πολλών λαών διαφορετικών από τον δικό του. Για έθιμα βαρβάρων –αυτών που βαρβαρίζανε, που μιλούσαν ξένη γλώσσα· για Αιγύπτιους, Βαβυλώνιους, Μασσαγέτες, Ινδούς, Πέρσες. Κάποια […]

Διαβάστε περισσότερα ›
Τραγωδία και μύθος – ο Μεγαλέξανδρος του Θόδωρου Αγγελόπουλου

Τραγωδία και μύθος – ο Μεγαλέξανδρος του Θόδωρου Αγγελόπουλου

«Η πολιτική του Αλέξανδρου είναι η μαγική θέληση του ενός. Έχει την ικανότητα να κάνει σκοτεινή οποιαδήποτε πράξη»

Διαβάστε περισσότερα ›
Παν. Κονδύλης: Το παρασιτικό μοντέλο, η «αριστερά» και η «νεοελληνική σχιζοφρένεια»

Παν. Κονδύλης: Το παρασιτικό μοντέλο, η «αριστερά» και η «νεοελληνική σχιζοφρένεια»

Οι κοινωνικές ανακατατάξεις των τελευταίων δεκαετιών γενικά ενίσχυσαν τον χαρακτήρα της χώρας ως χώρας μικροϊδιοκτητών και μικροαστών. Όμως η ενίσχυση αυτή συντελέσθηκε στη βάση ολότελα νέων καταναλωτικών συνηθειών, οι οποίες δεν καλύπτονταν από το υφιστάμενο παραγωγικό δυναμικό.

Διαβάστε περισσότερα ›
Χάρτης της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας το 1025, κατά το θάνατο του Βασιλείου Β'.

O Ιωάννης Τσιμισκής (969-976). Ο μέγας Ελληνορρωσικός πόλεμος του 971. Κατάλυση του Βουλγαρικού κράτους. Ο τσάρος Σαμουήλ. Βασίλειος Β’ ο Βουλγαροκτόνος (976-1025).

Λέγεται δε ότι ο Βασίλειος, θέλων να δώση παράδειγμα αυστηρόν τοις Βουλγάροις, έπεμψεν εις τα ίδια τους Βουλγάρους τούτους αιχμαλώτους, αφού εξώρυξε τους οφθαλμούς πάντων, καταλιπών μόνον τον έτερον των οφθαλμών εις ένα επί εκάστης εκατοντάδος, ίνα χρησιμεύση ούτος ως οδηγός.

Διαβάστε περισσότερα ›
Πελίτι: 2η Ολυμπιακή Γιορτή Σπόρων

Πελίτι: 2η Ολυμπιακή Γιορτή Σπόρων

Η Ολυμπιακή Γιορτή Σπόρων γεννήθηκε μετά από πρόταση του Πελίτι (www.peliti.gr) στην Παγκόσμια Λαϊκή Συνέλευση για το μέλλον των σπόρων και της τροφής, η οποία πραγματοποιήθηκε στην Χάγη, στις 14-16 Οκτωβρίου 2016.

Διαβάστε περισσότερα ›
Παν. Κονδύλης: Ο «ελληνοκεντρισμός» και η νεοελληνική ιδεολογία

Παν. Κονδύλης: Ο «ελληνοκεντρισμός» και η νεοελληνική ιδεολογία

 [Ο «ελληνοκεντρισμός» και η νεοελληνική ιδεολογία] Κείμενο: Παναγιώτης Κονδύλης Καθώς το έθνος και το κράτος έμειναν πάντοτε ασύμμετρα μεγέθη στη νεοελληνική ιστορία (όσο κι αν το έθνος σμικρύνθηκε με διαδοχικούς ακρωτηριασμούς), καθώς δηλαδή το έθνος δεν μπήκε ποτέ εξ ολοκλήρου στα […]

Διαβάστε περισσότερα ›
Τμήμα επιτύμβιας στήλης με παράσταση νέου που κρατάει δίσκο (γύρω στο 550 π.Χ.) Εθνικό Αρχαιολογικό Μούσειο.

Ο Αριστοτέλης, οι έξεις και η αρετή ως θέμα πολιτικό

Οι καθημερινές συνήθειες του ανθρώπου για τον Αριστοτέλη έχουν τεράστια σημασία, αφού εν τέλει καθορίζουν την ποιότητά του. Αν κάποιος θέλει να μάθει ποιος είναι, δεν έχει παρά να δει τις συνηθισμένες του αντιδράσεις στα ερεθίσματα της καθημερινότητας. Αυτά που κάνει, αυτά είναι.

Διαβάστε περισσότερα ›
ARKAS -The Original Page

Παν. Κονδύλης: Ο πελατειακός χαρακτήρας των νεοελληνικών κομμάτων και η εκποίηση του κράτους

Ο πατριαρχικός ή πελατειακός χαρακτήρας του κοινοβουλευτισμού και συνάμα η σπάνη των θέσεων στην ελεύθερη αγορά εργασίας είχαν ως συνέπεια να παίξει ο κρατικός μηχανισμός στην Ελλάδα ρόλο ανάλογο μ’ εκείνον που έπαιξαν τα βιομηχανικά αστικά κέντρα στη Δύση.

Διαβάστε περισσότερα ›
Ο Δίσκος της Φαιστού είναι ένα αρχαιολογικό εύρημα από τη Μινωική πόλη της Φαιστού στη νότια Κρήτη και χρονολογείται πιθανώς στον 17ο αιώνα π.Χ..

«Η ερμηνεία του Δίσκου της Φαιστού έχει ξεπεράσει το 50%», λέει ο γλωσσολόγος – ερευνητής Γκάρεθ Όουενς

«Ο Δίσκος της Φαιστού είναι μινωική γραφή ως κείμενο αλλά συγχρόνως είναι και αντικείμενο τέχνης. Κι αυτό είναι το γοητευτικό. Για μένα ο Δίσκος της Φαιστού είναι το ευαγγέλιο της μινωικής Κρήτης».

Διαβάστε περισσότερα ›
Στον τάφο του Βυζαντινού αυτοκράτορα Νικηφόρου Β’ Φωκά ήταν χαραγμένη η φράση «τους νίκησε όλους, εκτός από μια γυναίκα».

Ρωμανός Β’ (959-963 μ.). Ο Νικηφόρος Φωκάς ως βασιλεύς

Γενόμενος βασιλεύς ο Νικηφόρος Φωκάς ως Νικηφόρος Β’ νέας επεχείρησε (964) στρατείας νικηφόρους εν Ασία εναντίον των εν Κιλικία, Συρία και Μεσοποταμία μωαμεθανών κατά τόπους Αμηρών, ήτοι ανεξαρτήτων κατ’ ουσίαν διοικητών του Χαλίφου του Βαγδατίου.

Διαβάστε περισσότερα ›
Μικρογραφία στο χειρόγραφο «Σκυλίτζης της Μαδρίτης»

Η βασιλεία του Κωνσταντίνου Ζ’ του Πορφυρογέννητου (945-959)

Τον Λέοντα ΣΤ’ διεδέξατο ο εκ της τετάρτης γυναικός υιός αυτού Κωνσταντίνος Ζ’, Πορφυρογέννητος και ούτος επικληθείς και υπό το όνομα τούτο κυρίως γνωστός γενόμενος εν τη ιστορία.

Διαβάστε περισσότερα ›
Μαθήματα κλασικής παιδείας – Αρχαία λυρική ποίηση

Μαθήματα κλασικής παιδείας – Αρχαία λυρική ποίηση

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΛΑΣΣΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ 16η Διδακτική περίοδος, μάθημα 17ο– 18ο Τετάρτη 7 και 14 -2-2018, 7μ.μ. στο Μαξίμειο Σερρών ΘΕΜΑ: Αρχαϊκή Λυρική Ποίηση. Σαπφώ, Μίμνερμος, Συμεωνίδης ο Κείος ΕΙΣΗΓΗΤΗΣ: Φανή Σοκόλη Τζήκα, φιλόλογος Στα επόμενα μαθήματα (7 και 14 […]

Διαβάστε περισσότερα ›
Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι είχαν μια πλούσια πολιτιστική κληρονομιά γεμάτη γιορτές και φεστιβάλ συνοδεία μουσικής και χορού

Η τέχνη στην αρχαία Αίγυπτο και τη Μεσοποταμία

Μεσοποταμία αποκαλούμε την περιοχή της Μέσης Ανατολής που καλύπτει γεωγραφικά την κοιλάδα του Τίγρη και του Ευφράτη και στην οποία αναπτύχθηκαν ισχυρές αυτοκρατορίες και σημαντικοί αρχαίοι πολιτισμοί, όπως ο πολιτισμός των Σουμερίων, των Βαβυλωνίων, των Ασσύριων και των Περσών.

Διαβάστε περισσότερα ›