3 Οκτωβρίου 2018 at 11:33

Η γενοκτονία των Αρμενίων στην Οθωμανική Αυτοκρατορία

από

Η γενοκτονία των Αρμενίων στην Οθωμανική Αυτοκρατορία

Κείμενο: Marc Ferro

Μοιρασμένος ανάμεσα στη Ρωσία και την Τουρκία, ο αρμενικός λαός επιθυμούσε να ξαναβρεί την ανεξαρτησία που είχε χάσει δεκατρείς αιώνες πριν. Οι Αρμένιοι, υποχρεωμένοι να διαλέξουν μεταξύ δύο αρχηγών, ως χριστιανοί που ήταν, προτιμούσαν την επιτροπεία του τσάρου απ’ αυτήν των Τούρκων, που ήταν και πιο σκληρή. Εξάλλου, ο τσάρος διεκδικούσε για λογαριασμό τους τα αρμενικά εδάφη που είχαν μείνει στα χέρια των Τούρκων και είχε υποσχεθεί να τους παραχωρήσει μερικές θρησκευτικές και διοικητικές ελευθερίες. Όμως τις παραμονές του πολέμου δεν είχε πραγματοποιήσει καμία από τις υποσχέσεις του και το εθνικό αρμενικό κίνημα άρχισε να ακολουθεί αντιρωσική πολιτική. Εν τω μεταξύ οι εχθροπραξίες ξαναζωντάνεψαν τους παλιούς φόβους των Αρμενίων της Ρωσίας για τους Τούρκους, καθώς και την επιθυμία τους να «ελευθερώσουν» τους αδελφούς τους που ζούσαν στην άλλη πλευρά των συνόρων. Το 1915 το μεγαλύτερο εθνικό αρμενικό κόμμα… έστειλε μυστική αποστολή στη Δύση για να συνηγορήσει υπέρ της ανεξαρτησίας της Αρμενίας. Έκτοτε οι Αρμένιοι της Ρωσίας ενθάρρυναν τους αδελφούς τους να εξεγερθούν εναντίον των Τούρκων, οι οποίοι όμως δεν είχαν τα μέσα να το κάνουν. Η ευκαιρία παρουσιάστηκε όταν ο στρατός του σουλτάνου νικήθηκε στο Σαρικαμίσκ και αναγκάστηκε να οπισθοχωρήσει.

Η Τουρκία, ως διάδοχο κράτος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ποτέ δεν παραδέχτηκε τη Γενοκτονία των Αρμενίων.
Η Τουρκία, ως διάδοχο κράτος της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, ποτέ δεν παραδέχτηκε τη Γενοκτονία των Αρμενίων.

Οι Αρμένιοι της Τουρκίας πίστεψαν ότι η ώρα της ελευθερίας είχε πλέον φτάσει. Πολλοί από αυτούς λιποτάκτησαν, ενώ στην Αρμενία οι πολίτες υποδέχτηκαν με κοροϊδευτικά επιφωνήματα τα νικημένα στρατεύματα και πραγματοποίησαν σαμποτάζ μετά το πέρασμά τους. Η τιμωρία τους γι’ αυτό από τους Τούρκους ήταν τρομερή. Όλοι οι Αρμένιοι της Αυτοκρατορίας απομακρύνθηκαν από το στρατό, αφοπλίστηκαν, συγκεντρώθηκαν σε ομάδες καταναγκαστικής εργασίας και εξορίστηκαν. Στη συνέχεια ήρθε η σειρά των αμάχων: στις περιοχές όπου η πλειοψηφία του πληθυσμού ήταν Αρμένιοι, όπως στο Βαν, στο Μπιτλίς, στο Σασούν κτλ,, οι πολίτες και όσοι συμμετείχαν σε ομάδες καταναγκαστικών έργων σφαγιάστηκαν εν ψυχρώ. Κάηκαν ολόκληρα χωριά, και οι άνδρες, οι γυναίκες, οι γέροι και τα παιδιά, δεμένοι με σχοινιά, οδηγήθηκαν προς τα ορεινά με άγνωστο προορισμό. Οι τραγικές πομπές ξεκίνησαν για το νότο στην αρχή του καλοκαιριού. Οι πιο αδύνατοι πέθαιναν στο δρόμο, ενώ οι επιζήσαντες έφτασαν στο Αλέπ εντελώς εξαντλημένοι. Από εκεί τους οδήγησαν στην έρημο, όπου οι περισσότεροι πέθαναν από ασιτία. Τα στατιστικά στοιχεία είναι ανύπαρκτα, όμως ξέρουμε ότι στο Ερζερούμ από τους 20.000 Αρμένιους επέζησαν 200. Σχεδόν ένα εκατομμύριο άτομα, άνδρες και γυναίκες εξορίστηκαν, ενώ οι μισοί από αυτούς πέθαναν από ασιτία ή βασανιστήρια».

Πηγή: Marc Ferro. Ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος 1914-1918, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα, 1993, σελ. 215-216.

Η φωτογραφία είναι από εδώ: https://www.sansimera.gr/articles/765

(Εμφανιστηκε 261 φορές, 1 εμφανίσεις σήμερα)

Δείτε ακόμη:

  • Έλληνας οπλίτης και Πέρσης πολεμιστής μονομαχούν10 Απριλίου 2013 Η σημασία της μάχης του Μαραθώνα (0)
    Η σημασία της μάχης του Μαραθώνα Ένα βιβλίο του Richard Billows εξηγεί γιατί αυτή η θρυλική μάχη όρισε τη μοίρα του δυτικού πολιτισμού Γράφει ο Κωστής Παπαγιώργης* Οι […]
  • The Modern times21 Μαΐου 2016 Η τεχνική και οι μεταπτώσεις του ανθρωπιστικού ιδεώδους (1)
    Το αστικοφιλελεύθερο ανθρωπιστικό ιδεώδες κατέρρευσε εξ αιτίας της τεχνικής προόδου, η οποία κατέστησε δυνατή τη μετάβαση στη μαζική δημοκρατία της μαζικής παραγωγής και της μαζικής […]
  • 1869, τα εγκαίνια της Διώρυγας του Σουέζ14 Ιανουαρίου 2017 Η κρίση του Σουέζ (0)
    Η αμέσως επόμενη έγνοια του Nasser ήταν η συνεχιζόμενη διαμάχη του αραβικού κόσμου με το Ισραήλ. Η τραυματική εμπειρία του πολέμου του 1948-49, που οδήγησε στη δημιουργία του κράτους του […]
  • 2 Οκτωβρίου 2014 Ναζισμός: η «πολιτικοποίηση» του οργανωμένου εγκλήματος (1)
    «Αν θέλεις να έχεις μια εικόνα του μελλοντικού κόσμου, φαντάσου μια μπότα να πατάει ένα ανθρώπινο πρόσωπο, για […]
  • F-1625 Οκτωβρίου 2014 Τι επιδιώκει η Άγκυρα στο Αιγαίο (0)
    Η τουρκική πλευρά γνωρίζει εξίσου καλά όσο και κάθε άλλος τη βασική αρχή της στρατηγικής: πρωταρχικός σκοπός του πολέμου δεν είναι η κατάληψη εδαφών αλλά η συντριβή των εχθρικών ενόπλων […]
  • Θεσπρωτία, την περίοδο της κατοχής. Διακρίνονται Γερμανοί στρατιώτες24 Νοεμβρίου 2016 Τσάμηδες, Κατοχή και προπαγάνδα: όσα πρέπει να γνωρίζουμε (9)
    Ο χρόνος των πολιτικών κατευνασμού και ανοχής απέναντι σε πολιτικές αθλιότητες λογικά κάποτε πρέπει να τελειώνει. Εκτός αν το πολιτικό προσωπικό της Ελλάδας εκτιμά ότι η χώρα έχει απολέσει […]
  • Αν ο άνθρωπος, ως είδος, δεν είχε εγωισμό, ενδεχομένως δε θα επιβίωνε. Ο άνθρωπος πρέπει να αγαπάει τον εαυτό του: «Διότι η αγάπη κάθε ανθρώπου προς τον εαυτό του είναι πράγμα φυσικό και όχι μάταιο».6 Νοεμβρίου 2014 Ο Αριστοτέλης και το ζήτημα της ιδιοκτησίας (3)
    Ο Αριστοτέλης στο δεύτερο βιβλίο των «Πολιτικών» ξεκαθαρίζει την εκ διαμέτρου αντίθεσή του προς τις περί κοινοκτημοσύνης απόψεις του Πλάτωνα (για την τάξη των φυλάκων), όπως διατυπώνονται […]
  • Ο Φρανσουά Μαρί Αρουέ (François-Marie Arouet, 21 Νοεμβρίου 1694 – 30 Μαΐου 1778), ευρύτερα γνωστός με το ψευδώνυμο Βολταίρος (Voltaire), ήταν Γάλλος συγγραφέας, ιστορικός και φιλόσοφος12 Δεκεμβρίου 2017 Βολταίρος: «Είμαι ελεύθερος;» (0)
    Είμαι ελεύθερος σημαίνει να μην κάνω μια κακή πράξη αν ο νους μου τη φαντάζεται αναγκαστικά τέτοια· να δαμάσω ένα πάθος αν ο νους μου μου κάνει αισθητό τον κίνδυνό του, και η φρίκη αυτής […]
  • 13 Νοεμβρίου 2014 Ο Αριστοτέλης και η έννοια της επιθυμίας (0)
    Για τον Αριστοτέλη η θέσπιση ορίων στην περιουσία είναι ζήτημα τόσο σημαντικό που αποτελεί στοιχειώδη προϋπόθεση για τη συνοχή της πόλης. Η αμετροέπεια του πλούτου δεν είναι τίποτε άλλο […]
  • 27 Νοεμβρίου 2014 Απαντώντας στους αρνητές του Ολοκαυτώματος (1)
    Από την πρώτη στιγμή που αποκαλύφτηκαν οι φρικαλεότητες του 3ου Ράιχ, με την απελευθέρωση των στρατοπέδων θανάτου, το μέγεθος της φρίκης έκανε πολλούς να αποτροπιαστούν, να απορήσουν, αλλά […]
  • Η τρομοκρατία είναι το ύστατο καταφύγιο της χειραγώγησης.19 Σεπτεμβρίου 2016 Ο Ξενοφώντας, ο Θηραμένης και η χειραγώγηση του πλήθους (1)
    Η υπόθεση των στρατηγών συντάραξε τους Αθηναίους. Σε ελάχιστο χρόνο μετάνιωσαν γι’ αυτή την απόφαση. Θέλησαν να τιμωρήσουν τους ενόχους που παραπλάνησαν το λαό: «… ψήφισαν την παραπομπή σε […]
  • 25 Δεκεμβρίου 2014 Η Πραγματική Αιτία Θανάτωσης Του Σωκράτη (12)
    Ο Σωκράτης λοιπόν, πιστεύει πως η πραγματική αιτία που δικάζεται δεν είναι το κατηγορητήριό του, αφού κανένας στο δικαστήριο δεν μπορεί να […]
  • Vincent van Gogh8 Δεκεμβρίου 2016 Κώστας Αξελός: «Για μας δεν υπήρχε ιερό και όσιο» – (συνέντευξη) (0)
    Οι καταστασιακοί με μισούσαν! Πίστευαν πως τα Arguments πρόδωσαν την επαναστατικότητα. Λέγανε πως «όποιος δημοσιεύει είναι με το σύστημα». Ο Debord όμως το έκανε. Και είχαν και μικροαστική […]
  • 22 Ιανουαρίου 2015 Η Στάση του Σωκράτη στον Επερχόμενο Θάνατο (2)
    Ο Σωκράτης ίσως έγινε πιο γνωστός για αυτά που έκανε, παρά για αυτά που έλεγε. Η θανάτωσή του συχνά θεωρείται σαν ένα μεγάλο έγκλημα των Αθηναίων κατά της ελευθερίας του λόγου και μία από […]
  • Ο Νικήτας Σταματελόπουλος ή Νικηταράς (2 Ιανουαρίου 1787 - 25 Σεπτεμβρίου 1849) ήταν Έλληνας οπλαρχηγός, ηγέτης στην Ελληνική Επανάσταση του 18211 Ιουνίου 2017 Οι «φιλορθόδοξοι» Ναπαίοι (0)
    Η «ρωσική επικουρία», όπως αναφέρει και ο Μπ. Άννινος, ήταν η ψυχή του ρωσικού «κόμματος».
  • Ο Αριστοτέλης και τα κριτήρια της ευτυχίας ως προϋπόθεση της ιδανικής πόλης23 Μαρτίου 2016 Ο Αριστοτέλης και τα κριτήρια της ευτυχίας ως προϋπόθεση της ιδανικής πόλης (0)
    Η παρουσίαση των υλικών επιθυμιών (φαγητού – ποτού) ως πλέον βλαβερές, δεν πρέπει να δημιουργήσει την εντύπωση ότι ο Αριστοτέλης προτάσσει τον ασκητισμό ή τη στέρηση ως αντίβαρο του […]
  • 9 Μαρτίου 2018 Χρειάζεται σήμερα να ανατρέχουμε στην αρχαία αθηναϊκή δημοκρατία; (0)
    «Όσο η δημοκρατία και οι ανεπάρκειες της πρακτικής εφαρμογής της παραμένουν αντικείμενο συζήτησης σ’ ένα κράτος που δεν αποτελείται από θεούς (Ρουσσό), η Αθήνα πιθανότατα δεν θα […]
  • Η έννοια του πολίτη, εξ ορισμού αλληλένδετη με τις έννοιες πόλη και πολίτευμα, δεν θα μπορούσε με κανέναν άλλο τρόπο να οριστεί παρά ως συμμετοχική δυνατότητα στη διαμόρφωση όλων των εξουσιών30 Ιανουαρίου 2015 Ο Αριστοτέλης, η πόλη και οι πολίτες (0)
    Ο Αριστοτέλης, η πόλη και οι πολίτες Γράφει ο Θανάσης Μπαντές Ο Αριστοτέλης συστηματοποιώντας την έρευνά του για τα πολιτεύματα δε θα μπορούσε να μην προβεί στην αναλυτική μέθοδο, αφού […]

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.