4 Ιουνίου 2018 at 19:46

Μαθήματα Κλασικής Παιδείας – Η Κοσμογονία του Πλάτωνα

από

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΚΛΑΣΣΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

16η Διδακτική Περίοδος μάθημα 31ο,

Τετάρτη 6 Ιουνίου 2018, ώρα 7μμ.,

στο Μαξίμειο Σερρών

Θέμα: Η Κοσμογονία του Πλάτωνα

Εισηγητής: Θεολόγης Ανδρονίδης, χημικός

Στο τελευταίο μάθημα της φετινής 16ης, διδακτικής περιόδου, ο Θεολόγης Ανδρονίδης, σταθερός συνεργάτης και βασικός συντελεστής της επιτυχίας του Πνευματικού μας Συμποσίου «Μαθήματα Κλασσικής Παιδείας», θα αναφερθεί για την κοσμοπολίτικη θεωρεία του Πλάτωνα, κορυφαίου διανοητή της ανθρωπότητας.

Συγκεκριμένα:

Ο Ανδρονίδης Θεολόγης σπούδασε Χημεία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και είναι κάτοχος μεταπτυχιακού στην αναλυτική Χημεία από το πανεπιστήμιο της Μπολόνια της Ιταλίας. Είναι εν ενεργεία καθηγητής στο Γυμνάσιο του Ν. Σκοπού.

  1. Το πρώτο μάθημα που παρέδωσε ήταν το 2007 με τίτλο: Τα μαθηματικά στην Αρχαία Σκέψη. Έκτοτε παραδίδει, τακτικά, μαθήματα κάθε χρόνο:
  2. Ο χρόνος στη Βυζαντινή Φιλοσοφία (2008)
  3. Λαβύρινθοι (2009)
  4. Τεχνολογικά επιτεύγματα στα έργα του Ομήρου (2010)
  5. Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων (2011)
  6. Η δίδυμη γέννηση της Δημοκρατίας και της Φιλοσοφίας (2011)
  7. Το υγρό πυρ (2011)
  8. Τα πρώτα βήματα της Νομισματοκοπίας (2012)
  9. Μηχανικές Εφευρέσεις στην Αρχαία Ελλάδα (2013)
  10. Πυθαγόρας. Η Μουσική, τα Μαθηματικά κα η Φιλοσοφία (2014)
  11. Ελληνιστική Τεχνολογία (2014)
  12. Στωικοί – Μάρκος Αυρήλιος (2015)
  13. Αρχιμήδης- Η μεγαλύτερη ιδιοφυία της αρχαιότητας (2015)
  14. Έλληνες της Δύσης (2016)
  15. Από την Κοσμογονία των Μύθων στην Ατομική Θεωρία του Δημόκριτου (2016-17)

Το θέμα με τίτλο, Η Κοσμογονία του Πλάτωνα, θα αναπτυχθεί στο επόμενο μάθημα, το οποίο εντάσσεται σε έναν κύκλο μαθημάτων που ξεκίνησαν το 2016 και αφορούν την κοσμογονία των αρχαίων Ελλήνων και ειδικότερα την απορία των αρχαίων από τι είναι φτιαγμένος ο κόσμος.

Ο Πλάτων στο έργο του, Τίμαιος, εκθέτει τις απόψεις του ως φυσικός φιλόσοφος. Ο διάλογος αυτός, είναι ένα από τα πλέον σημαντικά έργα του στο οποίο αναπτύσσονται οι απόψεις του μεγάλου αυτού φιλοσόφου σχετικά με τη δημιουργία του κόσμου και την σύστασή του. Για το λόγο αυτό φέρει και τον υπότιτλο «Περί φύσεως». Είναι ένα έργο που ανήκει στην τελευταία συγγραφική περίοδο του Πλάτωνα στο οποίο αναπτύσσει τις κοσμολογικές καθώς και τις ανθρωπολογικές του θέσεις.

Κανένας άλλος Πλατωνικός διάλογος και πιθανόν κανένα άλλο φιλοσοφικό κείμενο δεν διαβάστηκε τόσο όσο ο Τίμαιος. Αν και η επικαιρότητα του Τίμαιου υπέστη σοβαρό πλήγμα με την επικράτηση της σύγχρονης φυσικής από τον 17° αιώνα και μετά, παρόλα αυτά για 2000 χρόνια ο Τίμαιος ήταν στην ουσία όλος ο Πλατωνισμός, το καταφύγιο του μυστικιστή και του μαθηματικού, το μανιφέστο της τελεολογίας.

Κατά τον Πλάτωνα, ο κόσμος μας δημιουργήθηκε από τον Δημιουργό, τον μεγάλο Αρχιτέκτονα, από υλικά που προϋπήρχαν κατά μίμηση ενός τέλειου μη υλικού σχεδίου. Το αρχικό αυτό υπόδειγμα συγκεντρώνει όλα εκείνα τα στοιχεία της τελειότητας, της αρμονίας και της ωραιότητας από τον Κόσμο των Ιδεών, ο οποίος είναι αιώνιος και αμετάβλητος. Και τα υλικά αυτά δεν είναι άλλα από τα 4 στοιχεία.

Ο Πλάτων προσπαθεί να μοντελοποιήσει τις αλλαγές που συμβαίνουν στην ύλη και διατυπώνει θεμελιακούς νόμους, σύμφωνα με τους οποίους συντελείται το γεγονός του μετασχηματισμού των στοιχείων της φύσης. Κάνοντας ένα χρονικό άλμα στο σήμερα, όλη η θεωρεία της χημείας βασίζεται στην μαθηματικοποίηση αυτών των αλλαγών που συμβαίνουν στις χημικές αντιδράσεις. Και εδώ βρίσκεται η μεγαλοφυΐα του.

Ο Θεολόγης Ανδρονίδης, εκπαιδευτικός στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, με βάθος ενδιαφερόντων και παιδείας, μας παρουσίασε, με εξαίρετες εισηγήσεις. Θέματα φιλοσοφικά – επιστημονικά – κοινωνικοπολιτικά, του πολιτισμού, των προγόνων μας, μέχρι τα βυζαντινά χρόνια, Όμηρος, μηχανισμός Αντικυθήρων, Φιλοσοφία και Δημοκρατία, Μηχανικές Εφευρέσεις, Πυθαγόρας, μουσική, φιλοσοφία, μαθηματικά, Αρχιμήδης, Μάρκος Αυρήλιος, Δημόκριτος κ.α. είναι λίγα από τα θέματα που ανέπτυξε στην πολύχρονη συνεργασία μας,

Τα μαθήματα γίνονται κάθε Τετάρτη 7-8 το απόγευμα στην αίθουσα ομιλιών (Σωκράτης Μικρού) του Μαξίμειου Πνευματικού Κέντρου Σερρών.

Συντονιστές οι εκπαιδευτικοί: Θεολόγης Ανδρονίδης, Νότας Θωμάς και Χασιωτάκη Ειρήνη.

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Χορηγοί:

η Α.Ε. Θέρμη Σερρών (Τηλεθέρμανση)

η Α.Ε. Ουστριάς (ΤΟΥΟΤΑ) και

η Α.Ε ΑΓΡΟΕΦΟΔΙΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΑΠΑΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ

 

Για το

 Μαξίμειο Πνευματικό Κέντρο                Σύνδεσμο Φιλολόγων

         Ζήσης Μητλιάγκας                               Δώρα Μπαγανά

               Φιλόλογος                                           Φιλόλογος

Δείτε ακόμη:

  • Ο Ευκλείδης σε λεπτομέρεια από τη Σχολή των Αθηνών του Ραφαήλ, 1509.25 Απριλίου 2013 Τα μαθηματικά αντικείμενα είναι αφηρημένες αριστοτελικές μορφές (0)
    Τα μαθηματικά αντικείμενα είναι αφηρημένες αριστοτελικές μορφές Γράφει ο Γιώργος Μπαντές Το περιεχόμενο του άρθρου σχετίζεται με τη φιλοσοφική διαπραγμάτευση  για την ύπαρξητων […]
  • 21 Οκτωβρίου 2015 Σωκράτης και Ιησούς – Ένας παρεξηγημένος συσχετισμός (3)
    "...Στη φιλοσοφία, όπως και στην επιστήμη, δεν υπάρχουν αυθεντίες. Ο φιλόσοφος πρέπει να πείσει με τη λογική, όπως ο επιστήμονας με […]
  • Αντιγόνη του Σοφοκλή. Συμπαραγωγή του Εθνικού Θεάτρου με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας και τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού,5 Ιανουαρίου 2018 Η Αντιγόνη του Σοφοκλή ως πεδίο δοκιμασίας των σοφιστικών αντιλήψεων (0)
    Είναι πρόδηλη η τάση του Σοφοκλή να δεχτεί ιδέες που προάγουν το πνεύμα και εξελίσσουν τη δημοκρατία, ακόμη και αν αυτές διατυπώνονται από έναν κύκλο που χαρακτηρίζεται από την ανατροπή […]
  • Ο Επίκουρος (341 π.Χ. – 270 π.Χ.) ήταν Έλληνας φιλόσοφος. Ίδρυσε δική του φιλοσοφική σχολή, με το όνομα Κήπος του Επίκουρου, η οποία θεωρείται από τις πιο γνωστές σχολές της ελληνικής φιλοσοφίας.19 Νοεμβρίου 2018 Ο Επίκουρος και ο χρόνος (0)
    «Ο άπειρος και ο περιορισμένος (πεπερασμένος) χρόνος ενέχουν ίση ηδονή, αν μετρήσει κανείς τα όρια της με βάση τη λογική (ἐάν τις αὐτῆς τὰ πέρατα καταμετρήσῃ τῷ […]
  • 9 Απριλίου 2015 Ο Σωκράτης για την ανδρεία (2)
    "Η έλλειψη φόβου όμως δεν είναι επιλογή αυτού που δεν φοβάται, είναι εν τέλει αποτέλεσμα της άγνοιας των κινδύνων ή προϊόν της ιδιοσυγκρασίας του άφοβου. Κανένα από τα δύο δεν προκύπτουν […]
  • Ο Πρωταγόρας στο κέντρο μαζί με τον Δημόκριτο, Μουσείο Ερμιτάζ. Salvator Rosa - Démocrite et Protagoras9 Μαρτίου 2013 Ο Πρωταγόρας, ο Σωκράτης και η γέννηση της φιλοσοφίας (0)
    Ο Πρωταγόρας, ο Σωκράτης και η γέννηση της φιλοσοφίας Γράφει ο Θανάσης Μπαντές Ο διάλογος του Πρωταγόρα με το Σωκράτη για το διδακτό της αρετής έχει μείνει στην ιστορία όχι μόνο γιατί […]
  • 22 Ιανουαρίου 2015 Η Στάση του Σωκράτη στον Επερχόμενο Θάνατο (2)
    Ο Σωκράτης ίσως έγινε πιο γνωστός για αυτά που έκανε, παρά για αυτά που έλεγε. Η θανάτωσή του συχνά θεωρείται σαν ένα μεγάλο έγκλημα των Αθηναίων κατά της ελευθερίας του λόγου και μία από […]
  • 25 Δεκεμβρίου 2014 Η Πραγματική Αιτία Θανάτωσης Του Σωκράτη (12)
    Ο Σωκράτης λοιπόν, πιστεύει πως η πραγματική αιτία που δικάζεται δεν είναι το κατηγορητήριό του, αφού κανένας στο δικαστήριο δεν μπορεί να […]
  • Ο Πλάτων και η αλληγορία του σπηλαίου. Plato's Allegory of the Cave by Jan Saenredam, according to Cornelis van Haarlem, 1604, Albertina, Vienna12 Μαρτίου 2013 Ο Πλάτωνας, ο μύθος του σπηλαίου και οι επαΐοντες (1)
    Κι εδώ δεν μιλάμε για την καταγγελία της ανθρώπινης ανευθυνότητας που εκφράζεται με την επικίνδυνη παντογνωσία της ασχετοσύνης. Εδώ μιλάμε για την βαθύτερη πεποίθηση του υποδεέστερου που […]
  • Σάντρο Μποττιτσέλλι, Αλληγορία της Άνοιξης (περ. 1482).19 Ιουλίου 2013 Ο Τίτος Λουκρήτιος, οι επιθυμίες και ο σοφός άνθρωπος (1)
    Ποια είναι η ανώτατη πνευματική ηδονή; αυτή που αναβλύζει τις στιγμές που η νηφάλια σκέψη (νήφων λογισμός) σκορπίζει τα σκοτάδια της μεταφυσικής και ότι προκαλεί φόβο γίνεται αντικείμενο […]
  • 8 Ιανουαρίου 2015 Ο Σωκράτης για τον Θάνατο (1)
    «Η ψυχή του φιλοσόφου περιφρονεί τελείως το σώμα, το αποφεύγει, και αναζητά να μείνει μόνη με τον εαυτό της». Μόνο μέσα στο λογισμό βλέπει ολοφάνερα μπροστά […]
  • 1 Ιανουαρίου 2015 Ο Σωκράτης για τη Γνώμη των Άλλων (1)
    Ο Κρίτων επισκέπτεται τον Σωκράτη στο κελί όπου περιμένει την εκτέλεσή του, και για να τον πείσει να δραπετεύσει και να αποφύγει την επιβολή της ποινής του θανάτου, χρησιμοποιεί ένα είδος […]
  • 18 Δεκεμβρίου 2014 Ο Σωκράτης, οι Νόμοι και η Ισχύς του Κράτους (3)
    Η γέννηση, λοιπόν, η ανατροφή και η μόρφωση του Σωκράτη οφείλονται στην πόλη, που με τους νόμους της του έδωσε την ευκαιρία να γίνει ο καλύτερος που μπορούσε να γίνει. Αν τώρα αποφασίσει […]
  • 15 Ιανουαρίου 2015 Ο Σωκράτης και τα αδιέξοδα της θεϊκής ηθικής (8)
    Ο Σωκράτης κάνει μια πολύ σημαντική ερώτηση, που ακόμα μας προβληματίζει. Από πού προέρχεται η ηθική; Ο θεός είναι ο συγγραφέας των ηθικών αξιών ή απλά τις επαναλαμβάνει και τις […]
  • 5 Μαρτίου 2015 Η ομοφυλοφιλία στον πλατωνικό μύθο (0)
    Γιατί όταν κάποιος «συναντήσει αυτό που πραγματικά ήταν το άλλο του μισό, είναι αδύνατο να περιγραφεί η συγκίνηση που νιώθει από την αγάπη, τη στοργή, τον έρωτα, και μάλιστα ούτε στιγμή δε […]
  • 26 Φεβρουαρίου 2015 Η Απατηλή Γοητεία του Αιθεροβάμονα Έρωτα στο Συμπόσιο του Πλάτωνα (0)
    Ο έρωτας εν τέλει, για τον Ερυξίμαχο, είναι το ίδιο το μέτρο, δηλαδή περισσότερο μια ποσοτική αξία παρά μια αυθύπαρκτη έννοια ή διαδικασία. Τον βάζει να κυριαρχεί και να «εξηγεί» το κάθε […]
  • 14 Μαΐου 2015 Ο Σωκράτης και ο Πρωταγόρας για το διδακτό της αρετής (2)
    Σε ένα από τα πιο γνωστά κείμενα του Πλάτωνα, ο Σωκράτης συναντά τον Πρωταγόρα, όπου διαφωνούν για το αν μπορεί να διδαχτεί η πολιτική αρετή. Ο Σωκράτης προτείνει ότι δεν διδάσκεται, και […]
  • 2 Απριλίου 2015 Ο Σωκράτης για τη φύση της φιλίας (1)
    "...είναι η παρουσία του κακού που μας έλκει στο καλό και δημιουργεί φιλίες...Η φιλία δημιουργείται από τις ατέλειές μας, αφού χάρη σε αυτές εκτιμούμε τις αρετές του […]

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.