10 Φεβρουαρίου 2016 at 13:20

Ψηφιακή αναπαράσταση των καταστροφών του Παρθενώνα ανά τους αιώνες από τον Κώστα Γαβρά

από

Ψηφιακή αναπαράσταση των καταστροφών του Παρθενώνα ανά τους αιώνες από τον Κώστα Γαβρά

Γράφει ο Κωνσταντίνος Σαπαρδάνης

Με το άνοιγμα του Μουσείου της Ακρόπολης, ξεκίνησε άλλη μία προσπάθεια παρέμβασης στον πνευματικό κόσμο της χώρας από την Εκκλησία. Μήλο της έριδος μία ταινία κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους σκηνοθετημένη από τον Κώστα Γαβρά, όπου αναπαριστώνται οι καταστροφές που υπέστη ο Παρθενώνας ανά τους αιώνες. Περίπου ενάμιση λεπτό από την αρχή της, φαίνονται κάποιες φιγούρες φορώντας σκούρους μανδύες να ανεβαίνουν με σκάλες στο μνημείο για να γκρεμίσουν γυμνά αγάλματα. Πρόκειται για Χριστιανούς του 438 μ.Χ., και η Εκκλησία απαίτησε να αφαιρεθεί η σκηνή από την ταινία. Πρόφαση για την ένσταση ήταν η ομοιότητα των καταστροφέων με Χριστιανούς ιερείς, ενώ δεν υπήρξε συστημική παραμόρφωση του μνημείου (πέρα φυσικά από τη μετατροπή του σε Χριστιανική εκκλησία) και οι καταστροφείς υπήρξαν μάλλον Χριστιανοί με υπερβάλλοντα ζήλο. Κάποιοι ιερείς ζήτησαν «αντικειμενικότητα» στην εξιστόρηση, όπου το φιλμ θα έπρεπε να παρουσιάζει τις «εκατέρωθεν» βιαιότητες. «Μετά από τόσους αιώνες τώρα, ποιον εξυπηρετεί αυτό;», δήλωσε ο Μητροπολίτης Ζακύνθου Χρυσόστομος. Κι ενώ το Μουσείο αρχικά προχώρησε στην εν λόγω αφαίρεση, ο σκηνοθέτης απείλησε με απόσυρση του ονόματός του από οποιαδήποτε μονταρισμένη έκδοση της ταινίας. Το Μουσείο υποχώρησε και τελικά η ταινία άρχισε τις επαναληπτικές προβολές του στην ολοκληρωμένη της μορφή.

Ο Κώστας Γαβράς είχε δηλώσει «Θεωρώ πως είναι λυπηρό και απαράδεκτο στην Ελλάδα, μία χώρα μέλος της ΕΕ, το κράτος να γονατίζει σε πίεση από την Εκκλησία», και ξεκαθάρισε πως οι φιγούρες με τους μανδύες δεν αναπαριστούν ιερείς, αλλά Χριστιανούς της εποχής –ήταν σύνηθες τους πρώτους αιώνες του Χριστιανισμού να καταστρέφονται αρχαία αγάλματα και άλλα έργα τέχνης, ως «παγανιστικά».

Εδώ μπορείτε να δείτε την κάλυψη του περιστατικού από το Mega.

Εδώ, μπορείτε να κάνετε μια εικονική περιήγηση στη σημερινή Ακρόπολη.
Εδώ, μπορείτε να κάνετε μια εικονική περιήγηση στη σημερινή Ακρόπολη.

Δείτε ακόμη:

  • Μια κωμωδία που την πήραν πολύ στα σοβαρά.4 Σεπτεμβρίου 2014 Οι Μόντι Πάιθον, η Ζωή του Μπράιαν και η Ιερά Εξέταση (2)
    Οι Μόντι Πάιθον δεν περίμεναν να αντιμετωπίσουν την Ιερή Εξέταση όταν γυρνούσαν τη «Ζωή του Μπράιαν» (LifeofBrian, 1979), αλλά αυτή ακριβώς τους βρήκε όταν πρωτοκυκλοφόρησε η ταινία, και […]
  • 25 Δεκεμβρίου 2014 Η Πραγματική Αιτία Θανάτωσης Του Σωκράτη (12)
    Ο Σωκράτης λοιπόν, πιστεύει πως η πραγματική αιτία που δικάζεται δεν είναι το κατηγορητήριό του, αφού κανένας στο δικαστήριο δεν μπορεί να […]
  • 29 Ιανουαρίου 2014 Οι μύθοι των χριστιανικών διώξεων (9)
    Όλοι έχουμε μάθει στο σχολείο και έχουμε ακούσει στον άμβωνα της εκκλησίας ότι τους 3 πρώτους αιώνες μ.Χ. οι Χριστιανοί ήταν θύματα μιας πρωτοφανούς επίθεσης από τη ρωμαϊκή […]
  • 21 Οκτωβρίου 2015 Σωκράτης και Ιησούς – Ένας παρεξηγημένος συσχετισμός (3)
    "...Στη φιλοσοφία, όπως και στην επιστήμη, δεν υπάρχουν αυθεντίες. Ο φιλόσοφος πρέπει να πείσει με τη λογική, όπως ο επιστήμονας με […]
  • 28 Νοεμβρίου 2016 Η Διεθνής Αμνηστία για την Κούβα του 2015 – Ανθρώπινα δικαιώματα, λογοκρισία, ακτιβιστές (0)
    "...χιλιάδες αυθαίρετες συλλήψεις πολιτικών αντιφρονούντων, καθώς και κρατήσεις ανθρώπων ώστε να μην λάβουν μέρος σε διαμαρτυρίες. Το δικαστικό σύστημα βρίσκεται στα χέρια της κυβέρνησης, […]
  • 5 Φεβρουαρίου 2015 Ιστορικά Μυστήρια και Θεωρίες Συνομωσίας (0)
    "Η διανοητικά έντιμη στάση είναι η σωκρατική˙ να μην παριστάνουμε ότι γνωρίζουμε πράγματα που δεν γνωρίζουμε (που δεν μπορούμε να […]
  • Αρχαία Κόρινθος: μια καταπληκτική 3D ψηφιακή παρουσίαση2 Μαρτίου 2016 Αρχαία Κόρινθος: μια καταπληκτική 3D ψηφιακή παρουσίαση (0)
    Mια ιδιαίτερα αξιόλογη ανακατασκευή με ψηφιακά μέσα της αρχαίας πόλης της Κορίνθου όπως ήταν στο δεύτερο αιώνα μ.Χ. την εποχή της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας παρουσιάζεται σε ένα ολιγόλεπτο […]
  • Τρισδιάστατη απεικόνιση της αρχαίας Αθήνας14 Ιουνίου 2014 Τρισδιάστατη απεικόνιση της αρχαίας Αθήνας (0)
    Τρισδιάστατη απεικόνιση της αρχαίας Αθήνας
  • Ψηφιακή απεικόνιση της αρχαίας Αθήνας28 Νοεμβρίου 2013 Ψηφιακή απεικόνιση της αρχαίας Αθήνας (0)
    Ψηφιακή απεικόνιση της αρχαίας Αθήνας Ένα απίστευτο τεχνολογικό θαύμα. Η χρυσή Αθήνα και ο ιερός βράχος της Ακρόπολης, όπως δεν τα έχετε ξαναδεί ποτέ. 14 καλλιτέχνες, γραφίστες και […]
  • Καρικατούρα του Δαρβίνου ως απόγονου πιθήκου.20 Αυγούστου 2013 Ο Δαρβίνος, η Κληρονομιά και οι Παρεξηγήσεις (5)
    "Κάποιοι όμως δεν ήθελαν η θεωρία της εξέλιξης να περιορίζεται στο χώρο της βιολογίας..."
  • «Μερικές φορές κατά τη βραδινή προσευχή, από την κούραση της ημέρας αποκοιμιέμαι, αλλά ο Θεός με κατανοεί.»1 Ιανουαρίου 2014 Είναι πραγματικά ριζοσπάστης ο Πάπας Φραγκίσκος; (1)
    "Όλα αυτά σίγουρα αποτελούν βελτίωση σε σχέση με τους προηγούμενους Πάπες. Πόσες αλλαγές όμως είμαστε δικαιολογημένοι να περιμένουμε από αυτόν; Υπάρχει ουσία στις δηλώσεις του, ή είναι […]
  • Λάθος χιλιετία…31 Οκτωβρίου 2014 Ο Ύπουλος Αντισημιτισμός Του Mel Gibson (0)
    "Πέρα από αυτές τις εμβόλιμες σκηνές που εισήγαγε ο δημιουργός της ταινίας, με την επιλεκτική διαλογή εδαφίων της βιβλικής εξιστόρησης κάνει τους Ρωμαίους να μοιάζουν με υποχείρια των […]
  • «Η μορφή του αφυπνιζόμενου πνεύματος είναι η λατρεία.»12 Αυγούστου 2014 Ο Βίτγκενσταϊν και το Τελετουργικό (4)
    Ο «Χρυσός Κλώνος» του Τζωρτζ Φρέιζερ είναι μια ανθρωπολογική συγκριτική μελέτη μυθολογιών και θρησκειών όπου μελετώνται πρωτόγονα έθιμα λαών της Ευρώπης σε συσχετισμό με τη μυθολογία λαών […]
  • 4 Απριλίου 2016 Οι συμβουλές ενός Ακκάδιου πατέρα στον γιο του (2200 π.Χ.) (0)
    "Μην ανταποδόσεις την κακία στον αντίπαλο˙ ξεπλήρωσε με καλοσύνη αυτόν που σου κάνει κακό, υπερασπίσου τη δικαιοσύνη για τον εχθρό σου, γίνε φιλικός στον εχθρό σου. Δώσε φαγητό να φάει, […]
  • 4 Δεκεμβρίου 2014 Η Ιστορία της Σβάστικας (1)
    Η σβάστικα συναντάται από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα σε όλον τον κόσμο, από τους Ινδιάνους μέχρι τους Ιάπωνες και από το Πακιστάν μέχρι τη Φιλανδία, πολλές φορές χωρίς σαφή διασύνδεση από […]
  • 14 Ιανουαρίου 2017 Ο Σατανάς του Κορανίου (0)
    "Και στη τζιχάντ, οι συζητήσεις παρουσιάζονται ως μέσο του Σατανά για να πλήξει τους εχθρούς του. Στη μάχη […]
  • Απεικόνιση της «Καταστροφής» με την ελπίδα της επιστροφής από τους Παλαιστίνιους2 Οκτωβρίου 2014 Η Ίδρυση του Ισραήλ (3)
    Το 70μ.Χ. το Ισραήλ έπαψε να θεωρείται χώρα των Εβραίων. Ήταν η χρονιά που οι Ρωμαίοι κατέλαβαν την Ιερουσαλήμ. Λίγο αργότερα, ο Αδριανός (78-138μ.Χ.) άλλαξε το όνομα της χώρας σε […]
  • Προετοιμασία για την τελευταία πτήση13 Νοεμβρίου 2014 Καμικάζι – Ποιοι Ήταν, Γιατί Πέθαναν (1)
    Στα τέλη του 1944, περίπου 10 μήνες πριν το τέλος του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου, οι Ιάπωνες είχαν ήδη αρχίσει να διαπιστώνουν ότι η στρατιωτική τους προσπάθεια θα οδηγούνταν σε ήττα. Τα όπλα […]

5 Σχόλια

  1. Γαβράς, ο νάνος που τολμάει να καθυβρίζει την Ορθοδοξία! Χε, χε, χε!.. Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙΕΙ ΤΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΥΨΙΚΑΜΙΝΟ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ!..

  2. Τι κρίμα «Πιέριε» που αλλάξαν οι εποχές και δεν μπορείς να κάψεις τον ίδιο τον νάνο Γαβρά. Γαμώτο!

  3. Πωπω απείλησε με απόσυρση του ονόματός του από οποιαδήποτε μονταρισμένη έκδοση της ταινίας και στεναχωρήθηκα…

  4. Η περιβόητη σκηνή που κόπηκε από το φιλμάκι του δείχνει κάποια μαυροντυμένα ανθρωπάκια να γκρεμίζουν το άγαλμα της Αθηνάς από το δυτικό αέτωμα της εισόδου του Παρθενώνα γύρω στο 500 μχ. Ο ίδιος διευκρίνισε ότι τα μαυροντυμένα ανθρωπάκια είναι «ρασοφόροι ζηλωτές».

    Να όμως που ατύχησε, διότι διασώζεται γραφική απεικόνιση του Παρθενώνα από το ζωγράφο Ζακ Κάρρευ (J. Carrey) από το 1674 κατά παραγγελία του τότε Γάλλου πρέσβη στην Κωνσταντινούπολη De Nointel. Το σχέδιο εμφανίζει το άγαλμα της Αθηνάς στη θέση του και το αέτωμα σχεδόν ακέραιο.

    Άλλωστε ολόκληρος ο Παρθενώνας διατηρείτο ακέραιος τότε και ο Γάλλος πρέσβης τον περιέγραψε ως «θαύμα θαυμάτων». Δεκατρία χρόνια αργότερα τον κατέστρεψε ο Μοροζίνι – See more at: http://www.filoumenos.com/forum/viewtopic.php?f=37&t=3301#sthash.gWLP8ut2.dpuf

  5. Stavroula Papad, ατυχώς, στους συνδέσμους και στο εμπαθές άρθρο που επισυνάπτετε δεν υπάρχουν τα σκίτσα που αναφέρετε. Σε μια γρήγορη αναζήτηση που έκανα βρήκα ότι οι απεικονίσεις του Carrey δείχνουν κατεστραμμένο σημαντικό μέρος του ναού. Πχ. εδώ: http://www.1st-art-gallery.com/Jacques-Carrey/Study-Of-The-Frieze-From-A-Pediment-Of-The-Parthenon.html
    κι εδώ: http://www.myartprints.co.uk/a/carrey-jacques/study-of-the-frieze-from.html
    εδώ βρήκα το ίδιο σχέδιο, με βάση τα σκίτσα http://el.travelogues.gr/item.php?view=49081
    (πιθανόν συμπληρώθηκαν κατεστραμμένα μέρη γι ν’ αποκατασταθεί το σύνολο)
    το αρχικό σχέδιο μάλλον είναι αυτό: http://www.lejardindeslivres.fr/athena.htm
    http://www.lejardindeslivres.fr/FOTOS/fig018b.jpg
    Αν έχετε άλλη εικόνα, βάλτε το σύνδεσμο.
    Επιπλέον, ένας ζωγράφος ή σκιτσογράφος μπορεί ν’ απεικονίσει έτσι ή αλλιώς ολόκληρο τον ναό, με βάση πασίγνωστες περιγραφές. Το σκίτσο δεν είναι φωτογραφία. Στην σελίδα που παραπέμπετε, στο ίδιο άρθρο, μαθαίνουμε και το εξής «χριστιανικό»: «Η γνώμη είναι σαν την κ*λ*τρυπίδα…Όλοι έχουν από μία!»
    Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι Χριστιανοί κατέστρεψαν χιλιάδες μνημεία της ελληνικής αρχαιότητας ως «ειδωλολατρικά» – παρόμοια έκαναν και οπαδοί άλλων θρησκειών, αν αυτό σας παρηγορεί, αυτά συνέβησαν και συμβαίνουν στην ιστορία. Επίσης δεν παρατίθεται η περιγραφή του Γάλλου πρέσβη ή άλλες σχετικές μαρτυρίες που θα έδειχναν τον ναό ΄»ακέραιο» όπως γράφει το άρθρο. Μια έρευνα κάπως πιο σοβαρή και κοπιαστική, θα μπορούσε ίσως να καταδείξει πότε ακριβώς έγιναν οι καταστροφές στον Παρθενώνα -ακέραιος πάντως δεν ήταν με τίποτα το 1674 (αν θυμάμαι καλά, είχε γίνει ήδη εκκλησία και τζαμί, πριν τον Μοροζίνι). Φυσικά, το βίντεο δεν δείχνει «κατεδάφιση» από Χριστιανούς αλλά καταστροφές τμημάτων, που είναι άλλο πράγμα. Έχω την εντύπωση ότι ο Γαβράς στηρίζεται σε ιστορικές πληροφορίες.

Απάντηση

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.